Last.fm предаде феновете

Поредният динозавър от web2-вълната днес умира. Last.fm, който дълго време беше една от иконите на интернет-културата на споделянето и на социалните мрежи, се срива в очите на безброй потребители по целия свят. Научих днес от Nick. След като от 2002г. събира данни за музикалните вкусове и навици на огромен брой меломани и фенове от най-различни социални групи, днес купеният по-миналата година от CBS сайт се самоубива. На практика.

Обявлението гласи, че след 30-ти март 2009г. функционалностите, свързани със слушане на музика ще станат платени за всички. Безплатни остават движенията на данни в обратна посока — от потребителите към сайта. Може безплатно да продължите да scrobble-вате, тоест да слушате музика при вас и чрез плеъра си да изпращате данни за песента в Last.fm. Тоест без пари хората ще могат да продължават да се “радват” на възможността да пълнят базата от данни на сайта. Която се използва за изграждане на самата услуга.

Върху тези отдавна (и постоянно) събирани данни се гради истинската услуга на сайта, която е тематично излъчване на музикални файлове. Към всеки отделен потребител, съобразени с конкретните му музикални предпочитания. Но за това излъчване (вече) се заплаща.

Таксата не е чак голяма, става дума за 3 евро на месец. Хората плащат много повече пари и по-често за много по-големи глупости. Но не в това е въпросът.

Въпросът е, че седем години Last.fm не е платил нито цент на безбройните “доброволци”, които лека-полека запълват всеки ден сайта с данни. Не само най-подробна статистика за музикалните вкусове, а и описания на отделни изпълнители и песни, обсъждания в тематични групи, не на последно място — попълване на специалния раздел за събития с данни за концерти от цял свят.

И сега, когато някой решава, че не печели достатъчно от стандартните абонаменти (Last.fm и досега имаше платен абонамент с повече възможности за потребителя), изведнъж се решава да се направи безумно тъпата крачка към пропастта. Сайтът ще загине, защото много хора ще го напуснат и критичната му маса изведнъж рязко ще стане подвъпросна. Особено за страните, където 3 евро са си бая пари, изведнъж информацията за групи, песни и концерти ще секне. Приятелите и близките по вкус изведнъж ще намалеят или изчезнат. Всъщност този процес вече е започнал, ако се вярва на реакциите днес.

И идва втората подигравка. Не просто искат пари за нашите данни, а искат ние да плащаме, за да могат англичаните, американците и германците да слушат музиката безплатно. Сайтът ще остане безплатен, но само за три държави — Великобритания, САЩ и Германия.

Това е глупаво по две причини. 1) Интернет е обратното на държавните граници. Винаги се е заявявал като такъв и макар постоянно да се правят опити да бъде вкарана мрежата в разделението на границите, накрая винаги оцелява идеята. А тя е това да е връзка отвъд разделението на тези граници. 2) Дори и да приемем ограничаването по държави, изборът на точно тези три е обиден. Защото точно там хората могат да си позволят тези пари, а масово из другите места не могат. И така статистиките на сайта се ограничават до три страни и съответно три култури, а ценността му досега беше точно глобалността. Без нея last.fm става поредният маргинален регионален сайт.

Много хора предвиждаха сриване на Last.fm. Много хора го чакаха още когато се разбра, че CBS купува това, което беше един от най-успешните web 2.0 проекти. Лъч светлина беше обещанието “Free the Music” от екипа на сайта. Да могат абонираните потребители да слушат цели избрани песни, а не само откъси. Пускаха се откъси, иначе целите песни се чуваха само при случайно откриване в тематично радио. И това обещание потъва някъде, заедно с вездесъщото ограничение “само за жители на US, UK и Germany”.

—-

Тук някой ще каже “много ясно, няма безплатен обяд, вие какво искате, мрън”. Не е така.

В Интернет има много начини за осребряване на сайт. Още повече сайт и услуга като тези на last.fm са (бяха до днес) толкова популярни и масови, че могат да се използват още по-широк кръг от начини за печелене. Например Wikipedia остава твърдо на страната на свободната култура и без да прави гръмки изказвания (като “Free the…” на last.fm), всяка година прави кампания за дарения и всяка година успява да я проведе успешно и да има достатъчно пари не само за издръжката си, но и за развитие.

Но не са само даренията. Има всякакви начини. Всякакви, но без това да дискриминираш изведнъж огромна част от потребителите си и да останеш само с тези от трите страни, в които имаш най-много платени абонати. Мно-о-ого далновидно мислене. Браво.

Това е “нещо лошо” и аз повече не смятам да използавм last.fm. Профилът ми там е от 27 Jan 2006, но няма да просъществува още дълго. Ако наистина направят обещаното на 30-ти март, ще бъде изтрит. Вече съм го “подготвил”, като съм махнал всички записи в library-то ми, всички любими песни и всички playlist-и. Никакви данни, дори и снимка не оставям. Чувствам се обиден, както предполагам и доста други хора.

Доскоро мечтата ми за джаджа беше нещо, което да може да се свързва с last.fm и да свири музика от там. Без да има телефон, органайзер или подобно. Беше на крачка, вече има плеъри за Android, iPhone, може би някой ден щеше да излезе джаджа “само-с-ластфм”. Оказва се, че с новите промени и това ще е трудна задача, защото се ограничава изцяло мобилният API. Дори и да си платиш, пак не можеш да слушаш мобилно. Та сега вече знам, че не ми трябва. Нищо, което ме обвързва така силно към нещо толкова централизирано и затворено, не е за мен.

Странното е, че чак наскоро започнах да се свързвам с приятели там, преди социалната част на сайта не ме засягаше. Но нищо, може би поне част от хората ще намеря в друг сайт, алтернативен на този и по-добър.

—-

Всичко това има една много добра страна — крайно време е услугите в Интернет да станат разпределени, независими и свързани. Last.fm, макар да има своите алтернативи, беше един от последните кухи стожери в областта си.

Twitter получи своята Identi.ca, ICQ получи своя Jabber, време е и Last.fm да се преодолее от мрежа взаимосвързани, но независими един от друг сайтове за музикални статистики и банки с музика.

32 thoughts on “Last.fm предаде феновете

  1. Nick

    Ето и още няколко, които се споменаха последните дни:

     
    http://www.mufin.com/
    http://www.spotify.com/en/ — често споменавано като алтернатива от хората разочаровани от last.fm, но изисква покана. Ако намеря/намериш може да обменим по една :)
    http://www.playlist.com/
    http://mixtape.me/
    http://www.goear.com/
    http://www.thesixtyone.com/
    http://www.jango.com/

     

    все на нещо ще се спрем, но разочарованието си остава.

  2. turin Post author

    Spotify не става, това че е с покана е малка грижа — по-кофтито е, че ни ограничават и те по държава:

    http://www.spotify.com/en/why-not-available/

    Unfortunately, due to licensing restrictions we are not yet available in your country. We understand that you are currently in Bulgaria

  3. Nick

    Мда, не бях забелязал. За мен едно от най-удобните неща в last.fm беше интеграцията с Amarok. Ако някой от горните получи такава, то ще има екстри точки за него в моята класация :)

  4. turin Post author

    majo, те плеърите са си готини и са ясни. Ама въпросът е кой от тях кой друг сайт (освен ластфм) ще поддържа. Тоест да може да пуска музика от сайт, от банка с музика. Иначе за настолно слушане на музика — ясна работата. Ама аз примерно не ща вече да си трупам музикални файлове настолно, искам клиент и връзка със сървър, където да е самата музика.

    Между другото, моят избор от доста време вече е Exaile. Ама това си е личен избор ;)

    Хаха, смей се ти, ама Mollom върши много добра работа :) Прихванали са те някак (не е от моя сайт).

  5. turin Post author

    Другият вариант е да минем изцяло на онлайн-радиа. Излъчвания има всякакви. Но на мен повече ми се ще да мога сам да си “настройвам” радиото, да си избирам песните, да си ги подреждам, да си събирам фонотека. В сайт. Както беше с ластфм. Въпреки че почти винаги съм ползвал клиента им, за да се връзвам направо към тематично радио. И въпреки че почти не съм имал нужда от сайта, все пак е добре да има някакъв “профил”, някаква “фонотека”. Лична, а не да разчитам на стрийм-ове на радиа. Където друг ми подбира песните.

  6. Димитър Димитров

    Това е нещо нормално. Всяко добро безплатно нещо става платено като добие голяма популярност. Има доста примери и всеки би се сетил поне за един.

  7. turin Post author

    Не ми е това идеята. Начинът, по който решават да стават “платени” е неправилен, защото разрушава общността там. А тези сайтове са основно общност, в крайна сметка. Вкарва се регионален принцип за платено и безплатно. Ясно — това е заради лицензните проблеми със звукозаписната индустрия. Но е кофти.

    Тоест ако толкова искат да стават платени, да спрат изцяло безплатната услуга и да задължат всички да купят subscription. Аз също съм се замислял (преди) дали да не си платя. Заради по-добрите условия, заради пълните песни и т.н. А то сега не само че има географско разделение, а и самата услуга става по-лоша — отрязва се API за настолните клиенти и мобилните устройства, дори и да си с платен абонамент и т.н.

    Само който е бил изкушен от ползване на сайта и от гръмките му слогани за “музикална революция”, “освобождаване на музиката” и тем подобни може да ме разбере.

    Не съм съгласен, между другото, че “всяко добро безплатно нещо става платено като добие голяма популярност“. Както писах, има и други начини за осребряване на сайт. Можеха с фондация, или пък с реклами. Все едно. Не може да се изключват хора от средата. Както не могат да се лишават хората от въздух за дишане. Last.fm беше станал среда на виреене на доста хора. И сега това се разбива.

    Да — виновни сме си самите ние. Виновни сме, защото сме припознали като среда нещо, което е ограничено, централизирано и неразпределено и е собственост на една-единствена конкретна фирма.

    Затова се надявам да се появи свободно и разпределено решение. Не отделен нов сайт, който да направи след време същото, а федерирана мрежа — като например тези на Jabber/XMPP или на сървърите с Laconi.ca (Identi.ca, Plasr.com и т.н.)

  8. loxs

    Направо ми развали вечерта :(. От теб го научавам цялото нещо…

    Аз съм даже малко по-“дърт” от теб в тази мрежа. Профилът ми е от декемрври 2005.

    Много ще ми е жал да си изтрия статистиката от почти 40 хиляди изслушани песни :(. Аз, за разлика от теб, участвах в ласт.фм основно заради статистиката.

    В мое лице имаме още един мераклия да участва в създаване на въпросното децентрализирано чудо. Ако чуеш за някаква група, която работи в такава насока, свиркай…

  9. majo

    Ясно, че става въпрос за онлайн радио. Изказах се метафорично, че просто те не трябва да се слушат. :) Имам толкоз мп3 с екстра качество — защо да си хабя трафик за някаква шантава услуга?

  10. Гонзо

    Мда, доста неприятно с тоа last.fm… И аз от доста време съм се замислил за свирка, която да се свързва с last.fm, дори и само да ми пълни профила. Вече се разколебавам, въпреки, че не съм така категоричен като теб. Най-неприятен ми е дискриминационният елемент в цялата работа, още повече, че се случва в рамките на ЕС, където има норми срещу това. А що се отнася до осребряването на сайта, музикалната индустрия си вкарва страшен автогол — сега пак ще настане едно теглене на торенти, свят да ти се завие. В моя блог съм писал за независимите лейбъли и за потребителското съдържание — кво праим като избягат хората?

  11. majo

    Не съм сигурен, че аналогията с Wiki е съвсем удачна. Там авторите (генераторите на централното съдържание) са самите юзъри и те решават за себе си дали са съгласни с това да пишат в чужд сайт. В ласт — централното съдържание е генерирано от Пинк Флойд, примерно. :) А те си искат $. Или тяхните продуценти. Аналог на уики, само че за музика, би бил сайт, в който автори качват сами музиката си с цел примерно: да се изфукат, да влезнат в нечие полезрение, просто от липса на печалбарска нагласа.

    Мен лично не ме дразнят такива идеи от типа: дайте да излъжем юзърс, да ни пълнят базите фор фрий и после да продаваме. ФБ, ласт — все такива са. Сетили са се някои по-умни и са го направили. Не им завиждам или нещо. Не е неморално — ако юзърс искат, да си направят собствен сайт като уики и да си го пълнят само те. Блог например. ;) И да покриват бюджет от 6 милс.

  12. turin Post author

    loxs, съжалявам за лошата новина. Прегледах алтернативните сайтове — има ползваеми, някои от тях са също с голяма колекция музика, като ластфм. Засега май ми допадат най-вече imeem.com, deezer.com и mufin.com. Но пък май няма реализация на такава разпределена музикална мрежа, за каквато говорим. Ако излезе нещо, ще казвам, разбира се ;)

    Гонзо, съгласен съм, че най-обидно е точно дискриминирането. Но да го признаем — ластфм вече изобщо не е това, с което започна. След изкупуването от CBS се очакваше най-лошото, тоест вкарване на революционен като идея сайт в утъпканите коловози на конвенционалния бизнес-модел на медийната индустрия. Е, забави се това… но не забрави…

    Нямам идея дали е незаконно, това си струва да се провери някак. Но и да е, сигурно пак ще се измъкнат някак. Защото са вече част от същата тази монополна медийна индустрия, която затрива не една добра идея толкова време.

    Някой беше писал вчера “Мислехме преди години, че Metallica са се продали, а те са невинни агънца пред сделката на Last.fm и CBS“.

    majo, и прав си, и не съвсем. Прав си, защото има разлика между съдържанието в ластфм и това в Уикипедия. Но не си прав, защото разликата не е толкова голяма. Всъщност в такива музикални банки самите музики като ценност на съдържанието са доста ниско в класацията. Много по-ценна е статистиката, много по-ценни са безбройните уики-статии с описания на изпълнители, групи, албуми, дори отделни песни… Много по-ценна е информацията за локални изяви, клубни концерти по места и т.н. А цялото това съдържание е масово на потребителите. Тук-там данните за концерти са от малки независими лейбъли или отделни изпълнители, но масово са от обикновени меломани.

    И идва следващият въпрос — какво става с тия малки лейбъли и отделни изпълнители? Например Пламен Сивов или БГз имат регионална публика, българска. Българите намаляват рязко в сайта, защото трябва да си плащат и публиката рязко намалява. Хората намират друг начин да слушат, а тези изпълнители трябва да пишат изгубено цялото време, отделено на last.fm.

    Истинското решение е личен сайт и промотиране на авторските неща точно през лични сайтове. Но все пак е кофти сега, защото за развитие на last.fm профила на независимите изпълнители е отделено време. А и можеше да се откриват нови стилово подобни независими изпълнители по-лесно. С един лек замах CBS зачеркват всичко това.

    Иначе си прав — евала, щом някой е намерил начин да печели парички. ;)

  13. Гонзо

    За алтернативите на last.fm — още вчера пробвах deezer.com, но ме дразни, че е изцяло флаш. Прегледах и останалите, които си описал в първите коментари, imeem работи, но ми е малко объркано. Но пък информацията изглежда доста богата, поне на The Who биографията е бая подробна. Останалите нещо не ме грабнаха…

  14. majo

    Ами щом самите музики не са толкова ценни, какъв е проблемът — нека ги правят платени, стиснатите юзърс няма да ги ползват. ;) Струва ми се обаче, че не е баш така. Дип, че са ценни и централни. Махни на ласт звука и става социална мрежа от хора, които си споделят музикалните вкусове — съвсем друга категория вече. Т.е. щом е “онлайн радио”, мп3 е централен контент. Може би другото инфо е по-ценно — за собствениците, за тея дето ще продават тая информация. Но това, което ще държи юзърс е пиукането на мп3 плеъра. А то струва пари, защото е чужд контент и продуцентите искат $.

    Собствен сайт е решение, ако искаш да се “появиш” в нета. Дотам. Я ми кажи, колко са музикантите, които разбират от HTML, PHP, MySQL, SЕО, промотиране, реклама, докарване на трафик и т.н. — всичко това накуп? Така че реално да си продават нещата, а не само на приказки… Или дори да не продават, ами само да стигнат до макс хора? Могат да си наемат гурус, които така ще ги оскубят, че друг път няма и да се замислят. А съветите на такива гурус, знаеш, че ако въобще важат, важат за определен период, докато дудъл не решат да променат нещо. :)

    Така че, докато контентът не е собственост на автора на сайта, или, обратно, сайтът не е собственост на автора на контента, винаги ще е шит за всеки.

  15. turin Post author

    majo, да, не може без самата музика. Имах идеята, че не може без останалите неща. Махни статистики, дискографии, снимки, описания, концерти и групи — и става музикален магазин, при това лош, без “витрина”. Тоест и двете неща трябва да работят заедно, за да има такъв вид сайт, ок.

    Големият проблем в целия този бранш са големите продуценти, това е ясно. Ако ги нямаше тях, всички щяха и да печелят по-нормални парички, а и меломаните щяха да могат да слушат много повече неща. Но този модел се е “завъртял” вече и няма отърване — така работи тая машина. И гази наред, както виждаме.

    За собствените сайтове — ето, и аз казвам това. Не става само със сайт. Готино е да го има, много е ценно, но трябва и среда, в която да те намират. Да намират музиката, да намират сайта. Ако щеш — да те разпознават по обложката, по аватара. Такава среда беше ластфм. Надявам се скоро да се появи нещо принципно по-добро. Както стана с торент-тракърите след уязвимостта на файловите сървъри. За потребителя не е голяма разлика, но средата е много по-стабилна, неразрушима. ;)

    Извън Интернет има телевизия и радио, там много трудно се пробива не защото всичко е супер-качествено, а защото средата не го позволява. Известен си, ако си известен. Слушат те, ако те слушат. В Интернет трябва да може да е другояче. ;)

    Мисълта ми е, че сега, след разпадането на мита за ластфм, има възможност да се появи такава среда в мрежата. Има ниша за започването на някаква разпределена система за достъп на момента до музики. Един вид музикална торент-мрежа, без посредничеството на клиент, който първо тегли и после слушаш. Нещо може да се измисли. Евентуално.

    Но ние не спорим, всъщност — и аз съм съгласен, че ластфм са си оплели кошницата и си цакат бизнеса (и в това в крайна сметка няма нещо чак лошо), и ти си съгласен, че лесен достъп има само до собствената музика, всичко друго минава все през странични на слушането неща.

    Лошото е, че точно last.fm дълго време тръбяха навсякъде как са революционен сайт (и много им повярвахме), как ще “освобождават музиката”, как не знам си какво. И изведнъж казват “опа-а, чекай — ние сме бизнес”. Пак, строго погледнато, не е неочаквано или нелегално. Но е некоректно спрямо обещанията.

  16. turin Post author

    Нещо може да се измисли. Евентуално.

    Например статистики в XMPP-сървър, записвани в PubSub там и после намиране на нужните парчета за стриймване на песните в торент-мрежата. Пазиш в своята си машина кеш (да кажем, 50-тина мегабайта), където в шифриран вид стоят най-често слушаните парчета от теб и хората около теб. Така песните се разполагат топографски в мрежата съответно на слушането си. (Такава беше идеята на FreeNet навремето)

    И клиент, който да прави всичко това прозрачно за потребителя.

    Пускаш си XMPP-клиента и можеш да слушаш музиката, да ползваш статистиките, да намираш съответната информация в Wikipedia и LyricWiki и т.н. Правиш групи, пак в PubSub на сървъра си. Пращаш “препоръки” за песни, албуми, изпълнители. И в същото време може да ползваш сървъра за основното му предназначение — да си чатиш с приятели.

    Примерно ;)

  17. loxs

    Quote {Истинското решение е личен сайт и промотиране на авторските неща точно през лични сайтове. Но все пак е кофти сега, защото за развитие на last.fm профила на независимите изпълнители е отделено време. А и можеше да се откриват нови стилово подобни независими изпълнители по-лесно. С един лек замах CBS зачеркват всичко това.}

    Сега се зачудих… защо ли не оставят безплатен достъп до свободните парчета? И си отговорих… защото така биха направили голяма реклама на много свободните изпълнители… от което чичковците с доларите много ще загубят. Затова имат интерес да няма свободна музика. Гадини мръсни.

  18. владо

    Аз пък съм в Audioscrobbler от 5 септември 2004г. и ще си остана. last.fm въобще не почна като радио проект, почна си като audioscrobbler. И нещото, което си беше и остава най-ценно са препоръките, които дава, а не радиото. Радиото е бонусът към това. И макар, че живея в Германия от 2 години насам съм subscriber. Още преди сделката с CBS реших, че искам да подкрепям каузата по някакъв начин и я подкрепях. А за last.fm въпросната сделка донесе само плюсове, а не минуси. Именно заради нея се намери общ език с големите музикални лейбъли и радиото въобще можеше да съществува във вида си. Това, че съм subscriber в Германия носи много повече плюсове отколкото стандартното last.fm радио — нямам грам реклама на сайта, имам допълнителни радиостанции, мога да си слушам loved tracks, etc., etc. Може да се види явно в сайта им какви са плюсовете. http://www.last.fm/subscribe

    Правят го в държавите извън САЩ, Германия и Великобритания, защото с въпросните три са напълно ясно с регулативните правила и знаят как и защо могат да се защитят от легални действия или по-точно да аргументират. В България правата на въпросните компании държи ПРОФОН. На тях им дреме за това къде е радиото, излъчвайки на територията на България то трябва да плаща такси в България. На сайта на ПРОФОН можеш да намериш цените, които се определят по безумен за мен начин на база на “възможната максимална аудитория”. И last.fm няма никакъв механизъм да се защити от правни искания на тази организация в момента. Въпрос на начин по който са уредени авторските права и безумния ни закон в момента. Рано или късно и другите ще стигнат до същото положение. До момента не са, защото не са ги подхванали все още.

    Има и друго нещо — и аз като теб съм за свободната култура и харесвам този начин на мислене. От друга страна обаче мисля и че когато нещо ми харесва аз бих отделил някаква сума за да го подкрепя — затова примерно дарявам на Creative Commons, затова съм и ще остана subscriber на last.fm. Това е начинът, по който аз мога да се отблагодаря на проекта за добавената стойност, която ми доставя. И определено не мисля, че 6-те лева на месец са непосилна цена дори за България.

    Между другото това НЕ СЕ отнася за free tracks, които са качени и в момента, а само за радиото. Така че не виждам с какво са засегнати българските изпълнители, които са решили да споделят свободно музиката си (и разчитат на приходи от live изпълнение или въобще не очакват приходи).

    Би ми било интересно като цяло мнението ти над ето тези две статии, които не са свързани с музика, а с друго:

     
    http://www.time.com/time/printout/0,8816,1877191,00.html
    http://www.time.com/time/printout/0,8816,1877161,00.html

     

    Дали не трябва да преосмислим малко начините, по които се отблагодаряваме за това, което други правят за нас? Да намерим начин да подкрепяме (и финансово, защото за съжаление обядът продължава да е платен).

  19. turin Post author

    владо, даваш добро обяснение за решението на last.fm, но поставяш малко по-различни от темата въпроси. За линковете от TIME — става дума за това как потребителят да се накара да плаща за съдържанието? Ако съм разбрал добре, това е начин конвенционалната журналистика да бъде “силово” спасена. Аз не смятам, че трябва да се спасява, нещо повече — медиите днес стават все повече вредни, отколкото полезни. В свят, в който можем да достигаме лесно до самата информация, това да стои винаги до рамото ни някой, който да ни нашепва новините и тълкуванията е подвеждащо.

    Това е близко и до разликата, която аз виждам между движението за свободна култура, Creative Commons от една страна и сайтове, работещи с конвенционалното авторско право, от друга. Ако last.fm наистина бяха за свободна култура, трябваше да конфронтират конвенционалното авторско право и неговите поддръжници от индустрията. Да, вярно — това щеше да коства на сайта много песни и много потребители, може би. Но е принципната позиция. За такова нещо бих дарил, но last.fm всъщност не разчита на дарения, а на абонаменти. Има някаква малка разлика. ;)

    Ако доставянето на всички потребители на свободно съдържание е приоритет, тогава могат да се направят най-различни правни и технически стъпки, които да осигурят това доставяне. Може например и да се лобира официално и масирано за Creative Commons лицензирането. Или нещо друго, което да има за цел освобождаване на съдържанието. А не тук-и-сега финансовото оцеляване в медийния бизнес. Не става дума за парите — прав си, че шейсетина лева на година не е нещо непосилно за България. Например интернет-достъпът ни е в пъти по-скъп. Но въпросът е принципен — това не са пари “за” свободната култура, не са и за подпомагане на изпълнителите. Пари за подпомагане на издателската индустрия са. От която уж искахме да избягаме.

    Ами то така… разликата между това и да изляза да си купя албум от магазин и да си го слушам е минимална. Само в техническото удобство е.

    П.П.: Като казвам това, уважавам много решението ти да подкрепяш сайта. Може би аз не виждам достатъчно добавена стойност за себе си, за да се отблагодарявам така. Въпрос на гледна точка сигурно. Но съм с две ръце “за” това, което казваш за подкрепата — когато нещо ми харесва аз бих отделил някаква сума за да го подкрепя. Разликата е, че за мен last.fm вече не е нещо много повече от магазин за дискове в центъра…

  20. владо

    Точно тази разлика имам предвид. Ти сам предлагаш в поста си горе начини на монетаризация, давайки пример с даренията на Уикипедиа. При last.fm обаче музиката е със запазени авторски права и сам виждаш, че казваш, че ти би дарил ако ставаше дума за свободна култура, но в случая не говорим за такава. Ако бяха събирали пари би ли дарил? Принципен въпрос. Може би и те са си задали този въпрос и са стигнали до извода, че избраният път ще е по-удачен.

    Другото — за съжаление е твърде утопично да вярваме, че в близките години комерсиалната музика ще започне да се самоиздава. Не, че примерът Radiohead не беше показателен, но рано е още. Иска време и работа. Време, което в момента от last.fm не вярвам да имат. Затова и си плащат като попове и явно са преценили, че печалбата не е достатъчна. За това не мога да ги виня. В крайна сметка поддръжката на инфраструктурата сама по себе си струва достатъчно, а при тях отгоре идват и лицензионните такси. Между другото в този ред на мисли хубавото на last.fm е, че независимите артисти могат да получават и компенсации за съдържанието си, ако не решат да го дават свободно. Така че last.fm не бих казал, че пречи на махането на т.н. middle man, какъвто са музикалните лейбъли. Дори спомага за това.

    С TIME статиите примера го дадох, защото точно в подобни инициативи виждам транзицията на конвенционалните медии. Абсолютно е ясно за мен, че те няма да си отидат. Просто ще се променят. И в този ред на мисли и те осъзнават, че в интернет стандартните бизнес модели не вървят. Пример пак с музиката — до появата на революционния iTunes практически нямаше широкодостъпен начин за легално сдобиване на честна цена до съдържание със запазени права в тази сфера. iTunes предложи нещо елементарно — pay only for what you want to pay. Позволи да купуваш отделни песни вместо цели албуми и пр. Очаквам скоро това да се случи и с медиите (например да плащаш някакви стотинки за прочетена статия от някаква виртуална сметка, която захранваш с истински пари). Прочее то се случва. Феновете на футбола могат да гледат легално Champions League онлайн като отидат при местния broadcaster (за България естествено не важи) и платят за on demand streaming-а. Въобще аз бъдещето го виждам именно в subscription и pay as you go моделите.

    Иначе за добавената стойност всеки я вижда за себе си. И затова обикновено ме дразнят генерализации. Няма да се учудя ако ходът на last.fm не повлече вълна на “смелост” и у други.

    loxs, те оставят свободния достъп до свободните парчета. Между другото, бих им уволнил PR-а за този press release. Можело е да бъде обяснено далеч по-добре и би създало далеч по-малко въпроси от сорта на “Защо ни дискриминират? Защо са с привилегии ‘големите’? С какво е различна Франция?” и пр. и пр.

  21. владо

    loxs, интересно е четивото наистина :) Може би затова Apple работят над митичното iProd, който като че ли ще се окаже 9 или 11-инчов touchscreen еReader. Но тази тема предлагам да дискутираме някой друг път, че много се отклонихме от материала горе ;)

  22. Emo

    Ми, добре… В най-скоро време ще затрия акаунта си в ласт. Това е моята форма на протест, за всичко случващо се със сайта. Те са си направили сметката, аз също. (Когато дата решиха да монетизират сайта си, ги зарязах, когато нетера решиха същото — тоже, както и много други и т.н. Зарязох Уиндоус заради лицензите му преди това, както и зарязох много други неща.)

    Хората имат право да искат пари, аз имам право да не им ги дам. Вярно е, че ще се лиша от нещо, но така е в живота и не съжалявам. Всяко ограничение ме кара да минавам на друго ниво, да търся някаква алтернатива, както впрочем силно се надявам да стане със споделянето на музикани предпочитания.

    Винаги ще има борба за пазари, надмощие, влияние в Интернет, защото е отражение и част от Света. Това което се надявам е винаги да има съпротива на тези неща.

  23. Аспарух

    Last.fm не се самоубива. Напротив. Last.fm би се самоубил, ако НЕ поиска абонаментно членство за ползване на платени услуги. Глупаво е да се смята, че сайт с милионна посещаемост може да върви на самотек и да предлага безплатни услуги. Хората са свикнали да мислят по схемата “в интернет свалям безплатна музика, свалям безплатни филми, защо да плащам за това?!”. Твърдя го като човек работещ за голям български портал, въвел абонаментно членство с едничката цел да се издържа и да продължи да съществува и развива.

  24. turin Post author

    Да ти кажа, наистина не ме интересува този сайт. Понеже следя нещата в тези среди (следя libre.fm и доскоро следях last.fm), мога да кажа, че и голям брой други хора също не ги интересува. Имам предвид, че доскоро last.fm беше явление в web 2.0, а сега е просто един сайт, неотличим от много други подобни.

    Нямам предвид платеното и безплатното. Сиренето все си е с пари, поне ако човек не пасе крави на село. Имам предвид концепцията за свързване на музиката и публиката. Факт е, че нищо вече не е в състояние да върне въпросния web 2.0 “блясък” на въпросния сайт.

    Но не е и нужно. Свърши си работата и сега е времето на множеството такива сайтове. Като споменах по-горе пак libre.fm, там нещата се развиват, работят и наистина са използваеми и ентусиазиращи. Никога няма да привлекат тези потребители, за които last.fm беше единствено мястото да слушат платени записи безплатно. Но който е оценявал социалния елемент, споделянето на вкусове и откриването през това споделяне на нови музики, ще оцени и това.

    Libre.fm и Jamendo.com са единственото, което ми трябва. ;) Пък Last.fm/CBS нека си продават ;)

    А за това, че неизбежно трябва да се продава — винаги се сещам за проекта Дебиан в такива случаи. Има безброй други примери, разбира се, но за мен лично точно концепцията на Debian Project е показателна. Не казвам, че не трябва да има майкрософти и ластефеми и какво-ли-не подобно. И да ги има, и да ги няма — какво ме засягат, щом имам гарантирана свобода? :)

  25. Мартин Гурбанов

    Инсталирайте Google chrome и плъгина за last fm и ще слушате всяка песен от всеки албум безплатно ;) аз това правя в момента.

Leave a Reply

Your email address will not be published.